/*ikan keli kelantan info menarik,catfish,cara jadi jutawan keli,kg gelong gajah pasir mas: Cara Pemprosesan Usus Ayam*/ b:include data='blog' name='all-head-content'/>
Laman web rasmi kg gelong gajah dan tempoyak pasir mas kelantan
ASSALAMUALAIKUM,SELAMAT BELAJAR JADI PERTERNAK IKAN KELI

Friday, September 11, 2009

Cara Pemprosesan Usus Ayam


Cara Pemprosesan Usus Ayam

Usus atau perut ayam telah lama di gunakan sebagai makanan ikan terutama ikan keli dan patin kerana mempunyai nilai nutrien yang tersendiri.Untuk mengelak kan penyakit dan mendapat penghadaman yang terbaik,perut ayam ni perlu di proses dahulu.Walau bagaimana pun jika sedikit senang untuk di cuci,tetapi jika banyak ia merumitkan dan memakan masa yang banyak untuk mencuci najis dan sebagainya.

Apa yang perlu anda buat gunakan mincer – pengisar daging.Ubah suai sedikit pada die plate mincer yang ada dan pada saiz yang tidak di pakai ia itu di depan mincer ini atau tempah yang baru saperti berikut.

.

1.Mesin usus ayam ini dengan mengunakan 4 mata pisau ,untuk memotong/mengisar usus usus ini.

2.Untuk mencuci ,susun peralatan saperti di bawah, cuci dengan air mengalir di dalam bekas yang di sediakan.

* Untuk menjimat kan air ,boleh lah usus usus ini di redam/cuci dahulu selepas di mesin dalam bekas lain sebelum di cuci saperti di tunjukan dalam gambar rajah di bawah.

.

Cuci hingga bersih.

3.Rebus usus ayam ( stim adalah lebih baik) ini di dalam bekas bekas yang sesuai ,-rebus hingga kering air ,sukatan air hendak lah seimbang atau tambah jika perlu ,di mana masa air untuk kering ,adalah antara 50 hingga 70 min.

4.Sejukan dahulu sebelum di kisar semula di dalam mincer mengunakan die plate bersaiz 4 atau 5 mm .

5.Jika minyak dan air hendak di buang boleh lah di buat jika tidak boleh lah terus dijemur sehingga kering.

6.Jika mempunyai disc mill boleh lah usus usus kering ini di kisar halus dan di simpan sebelum di adun dalam makanan rumusan.


Cara Pengunaan Secchi Disk

Secchi disk adalah sejenis peralatan untuk mengukur kekeruhan air atau kepekatan fitoplankton di dalam kolam.Semakin kurang bacaan yang di baca semakin keroh air yang di sukat itu,atau semakin pekat (banyak) lah fitoplankton itu.Begitulah sebalik nya bila mana air semakin jernih bacaan nya semakin tinggi.

Secchi disk ini penting sebagai pengukur fitoplankton samada kearah ‘bloom’ yang boleh menyebab kan crash atau semakin kurang.Kadar bacaan nya pada kebiasaan kolam tanah ialah pada kadar antara 60 hingga 70 cm untuk kolam tanah dan antara 25 hingga 30 cm untuk kolam simen.

Secchi disk adalah sebuah disk yang berukuran 20- 30 cm yang di cat dengan warna hitam dan putih sebagaimana gambar rajah di bawah.

Pengunaan nya ialah dengan menengelam kan disk ini pada sudut 90 darjah pandangan mata,sehingga disk ini tidak lagi kelihatan, kemudian disk ini di angkat perlahan lahan sehingga petak putih hitam ini kelihatan.Bacaan di ambil pada pandangan petak hitam ini kelihatan.

0 comments:

Post a Comment

 

ikan keli kelantan info menarik,catfish,cara jadi jutawan keli,kg gelong gajah pasir mas cara ternak ikan kelipelihara ikan keli catfish pelihara itik Bloggerized by Ipiet Blogger Templates © 2008