/*ikan keli kelantan info menarik,catfish,cara jadi jutawan keli,kg gelong gajah pasir mas: kaedah icage*/ b:include data='blog' name='all-head-content'/>
Laman web rasmi kg gelong gajah dan tempoyak pasir mas kelantan
ASSALAMUALAIKUM,SELAMAT BELAJAR JADI PERTERNAK IKAN KELI

Saturday, August 22, 2009

kaedah icage


Proses penternakan menggunakan tangki iCageTM juga tidak memerlukan pekerja yang banyak, selain kos penyelenggaraan yang sederhana. Seorang penternak keli tidak memerlukan banyak masa untk mengurus.
POPULARITI ternakan keli di Malaysia bermula sekitar 1980an dan ternakan komersil mula dilaksanakan pada awal 1995 apabila cita rasa pengguna beralih kepada pemakanan kesihatan.
Namun, ramai yang tidak tahu adakah keli yang berada di pasaran betul-betul bersih. Maksudnya adakah teknik penternakan keli tersebut bersih.
Adakah keli yang dijual kepada pelanggan diternak di kolam bersebelahan dengan reban ayam dan tahi ayam tersebut menjadi makanan keli.
Namun, kita sebagai pengguna sudah semestinya tidak tahu adakah keli tersebut diternak menggunakan kaedah yang sepatutnya dalam persekitaran yang bersih.
Pengeluaran keli meningkat dari setahun ke setahun disebabkan permintaan yang tinggi untuk industry hiliran seperti kilang pengetinan dan keropok.
Di Sarawak, pengeluaran keli untuk dipasarkan di sekitar bandar di Sarawak dianggarkan 540 tan setahun.
Oleh itu, kaedah dan teknik paling efektif serta bersih perlu dalam proses penternakan ikan keli.
Kelebihan ikan keli.
Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa ikan keli mempunyai lebih banyak omega 3 berbanding ikan salmon dan mackerel yang baik untuk jantung dan baik untuk mengelak penyakit hipetatis B.
Kajian dari Technology Park Malaysia turut mengesahkan bahawa ikan keli mengandungi omega 3 yang tinggi.
Perbezaan kandungan omega 3 dapat dilihat dari maklumat yang diberi dibawah:
A  Ikan keli – 0.51g/100g
B  Salmon – 0.20g/100g
C  Marckeral – 0.10g/100g

IKAN KELI HYBRID - Ikan keli yang paling sesuai diternak dan untuk dipasarkan ialah spesies kacukan keli bunga dan keli Afrika.
Keli ini merupakan spesies karnivaros, maksudnya ia boleh makan apa-apa sahaja.
Mempunyai daya tahan badan yang tinggi serta mampu mengadaptasi pelbagai keadaan cuaca.
Ia juga mempunyai dua system pernafasan yang membolehkannya hidup tanpa air dalam jangka masa yang agak lama.
Selain daripada itu, kelebihan keli kacukan ini ialah ia dapat membesar dengan cepat serta mudah dibiak secara aruhan.

System ICage

System ICage


KELEBIHAN SISTEM TANGKI iCageTM
Menternak keli bukannya susah jika menggunakan teknologi terkini seperti penggunaan tangki iCageTM
Ini kerana menggunakan tangki ini tidak memerlukan kawasan yang luas. Kawasan belakang rumah sudah memadai untuk menternak.
Selain itu, ia mudah diuruskan dari segi mengawal tahap ketinggian air, member makanan, menuai, melakukan pengasingan saiz ikan dan sebagainya.
Proses penternakan menggunakan tangki juga tidak memerlikan pekerja yang ramai, selain kos penyelenggaraan yang sederhana.
Seorang penternak keli tidak memerlukan banyak masa untuk mengurus.

0 comments:

Post a Comment

 

ikan keli kelantan info menarik,catfish,cara jadi jutawan keli,kg gelong gajah pasir mas cara ternak ikan kelipelihara ikan keli catfish pelihara itik Bloggerized by Ipiet Blogger Templates © 2008